Logo

Recenze: Thousand Foot Krutch – The Flame In All of Us

Kanadské hudební trio, za mořem mezi křesťany i nekřesťany veleznámé pro své tři alba, Set It Off (Rozjeď to), Phenomenon (Fenomén) a The Art of Breaking (Umění lámat), kterých prodalo hezky přes půl milionu, v září vydalo novou desku. Nese název The Flame In All of Us (Plamen v každém z nás) a je výrazným přechodem kapely ke střednímu proudu. První album nahrála kapela v roce 2000, když byli její členové těsně po střední škole. Okamžite si získalo úspěch, ale to hlavní je teprve čekalo. Phenomenon, nesrovnatelně kvalitnější album, nahráli o necelé tři roky později, už pod regulérním labelem Tooth & Nail. Jeho syrový rapcore, jak říkají této fůzi nu-metalu a hip-hopu, byl srovnáván s tehdejšími špičkami jako je Limp Bizkit nebo Linkin Park a nevedl si mezi křesťany o nic hůř. Snad jejich nejznámější písnička, vypalovačka Rawkfist, se držela týdny na špici ve spoustě křesťanských hitparád ve Spojených státech a Kanadě. The Art of Breaking znamenalo další změnu stylu. Není tak „bombastické“ jako Phenomenon, ale stále syrové a s výrazem. Víceméně opouští rap a hardcorový řev a pustili se hlouběji do neo metalu a tak se více přiblížili například stylu P. O. D. Skupina se nespokojuje se stávajícími fanoušky, ale chce získat další. Jejich poslední deska, The Flame In All of Us, to dokazuje. Chce se líbit. Nejlépe co nejširšímu okruhu posluchačů. Dřívější nářez se místy mění v poprock.

Thousand Foot Krutch – The Flame In All of Us„Mluvíme o životě, o tom, čím procházíme a o věcech o kterých cítíme, že mají být řečeny,“ říká frontman Trevor McNevan. „Pokud nám lidi říkají křesťanská skupina, nevadí nám to. Jsme velmi hrdí na svou víru, je to náš životní styl, je to to, co jsme, ale hudbu děláme pro každého.“

Nezáleží na tom, čemu věříme, nebo jak jsme byli vychováni, každý z nás si někdy nemůže zbavit palčivých otázek typu: Kdo vlastně jsem? Proč jsem tady? O čem je život opravdu? TFK jsou zvyklí o těchto otázkách mluvit celkem upřímně z křesťanské perspektivy, zpívají Bohu a o Bohu, přesto způsobem, který okamžitě neodradí někoho, kdo nepřemýšlí stejným způsobem jako oni. Tato hudební „diskuse“ se prolíná několika prvními písničkami, titulní „The Flame In All of Us“, „Falls Apart“ (Rozpadá se to) a „What Do We Know?“ (Co vlastně víme?). Všechno se rozpadá, když odejdu od tebe, vyznává zpěvák v jedné z nich.

V písničce What Do We Know? jsou TFK naprosto jiní, než je známe dosud. Dětský sbor, napoprvé jednoduše zapamatovatelná melodie... Popová hymna hodící se do průvodu. Vyzývá ke sjednocení křesťanů a k boji proti ustálenému a zajetému systému.

V písni „My Home“ (Můj Domov) se zpívá: „Chtěl sem ti říct, udělal jsem pár věcí, na který nejsem hrdej, řekl jsem pár věcí, který ublížily, ale jsi stále jediný, kdo mě naplní... Jsi můj domov, jsi všechno co mám, když se cítím tak sám, jsi můj domov, moje skrýš, když už nemám naději.“ Skvělé je, že to neplatí jenom za mořem.

„My Favourite Didease“ (Má oblíbená nemoc), se zoufalou naléhavostí v hlase a brutálně upřímnými slovy, vypráví o touze někam patřit a našem každodenním boji ve snaze žít, jak po nás chce Bůh. „Někdy se cítím jako zrůda. Někdy jako světec... Ukaž mi, nauč mě cestě k nebi.“

Toto album vás možná na nějakou cestu vezme. Záleží na vás, jaké rychlosti dáváte přednost. Pokud jste měli rádi TFK, takoví jako byli na Phenomenon, nebo alespoň na Art of Breaking, tvrdí, rychlí a uřvaní, budete možná muset trošku ustoupit záměru kapely více se líbit všem, ale svoje kousky si určitě najdete.

www.theflameinallofus.com, a celé album si také můžete poslechnout na YouTube.com